Gorenjski Glas ob 50-letnici katrce

V reklami je znala voziti tudi po stopnicah

Renault 4, priljubljena katrca je letos praznovala abrahama. Med tistimi, ki skrbijo, da ne bo nikoli pozabljena, sta tudi Andrej in Jan Mlinar iz Žirov, ki jih imata za celo zbirko.


img 058144 normal GGAndrej Mlinar iz Žirov, ki ima skupaj z bratom kar 53 katrc, se na avtomobil spozna do zadnjega vijaka.

Za popolnoma renovirano katrco je mogoče iztržiti tudi do osem tisoč evrov, kupci se najdejo predvsem v tujini.
Čeprav jih na cestah skorajda ni več, se številni še spominjajo Renaultov 4, popularnih katrc, ki so bile pred leti edino prevozno sredstvo velikemu številu slovenskih družin. Se še spomnite avtomobila, ki se je v televizijski reklami peljal po stopnicah, ki je imel prestavno ročico v obliki ročaja dežnika, in ki je bil zaradi svojih lastnosti mali velikan? Kljub temu da ga je bilo v dolžino manj kot štiri metre, da je imel šibek motor in mehko vzmetenje. Zato pa je premogel tudi udobje za štiri in včasih pet potnikov, velik prtljažnik, zadnje sedeže, ki jih je bilo mogoče prevrniti, predvsem pa neverjetno vzdržljivost in praktičnost. In tudi zato številni menijo, da takšnega avtomobila, kakršna je bila katrca, enostavno ne bo več. In katrca, oziroma Renault 4 je bil tisti avtomobil, ki je Renaultovo ime ponesel po vsem svetu in ga začel utrjevati na svetovnem avtomobilskem zemljevidu. Katrca pa ni bila samo preprosto in hvaležno prevozno sredstvo, ki je že za tiste čase porabilo malo bencina, ampak tudi avtomobil, ki je bil kos slabim cestam, nenavadnim željam, pretiravanju s prtljago ali tovorom in povezan s številnimi anekdotami, ki jih pravi ljubitelji vonja po bencinu ne bodo nikdar pozabili.

Tudi v novomeškem Revozu, kjer so katrco izdelovali skoraj tri desetletja, jo ohranjajo v lepem spominu, saj so z njo zrasli v pravo tovarno avtomobilov, poleg tega pa so za Renault 4 sami pripravili kar nekaj inovacij in posebno serijo z oznako special.

In tudi po zaslugi Andreja in Jana Mlinarja iz Žirov, ki sta precej mlajša od katrce, ta Renaultov model ne bo šel v pozabo. Ljubitelja katrc sta že od rosnih let in v svoji zbirki jih imata nič manj kot 53. Parkirane pod osamelo stajo nekje v žirovsko-idrijskem hribovju sicer spominjajo na nekakšen avtomobilski odpad, toda večina jih čaka na obnovo in med njimi so tudi zelo redki primerki. Njuna najstarejša katrca je skoraj starejša kot oba skupaj, izdelali so jo leta 1964, takrat še v obratu Alfa Romea v Italiji in se po nekaterih zunanjih podrobnostih razlikuje od drugih.


Andreja, starejšega od obeh bratov Mlinar, so katrce zanesle celo tako daleč, da je ukvarjanje z njimi iz hobija preraslo v posel. Zato je tudi pustil službo in se v domači delavnici povsem posvetil obnovi in restavriranju Renaultov 4, ki sta jih z bratom »nalovila« vsepovsod. »Včasih sva do kakšne katrce prišla tudi tako, da sva se enostavno peljala za njo in ko se je lastnik zaustavil, sva ga vprašala, ali bi jo prodal,« pripoveduje Andrej, ki nima časa, da bi kakšno obnovil tudi sebi. Pač pa se kupci za restavrirane katrce najdejo predvsem v tujini, zlasti v Švici, Belgiji in celo Veliki Britaniji, s pedantno obnovljeno je mogoče iztržiti tudi do osem tisoč evrov.

 

Mlajši Jan je druge vrste navdušenec, sebi je pripravil katrco strupeno modre barve, ki že na daleč kaže športno genetiko, pod njenim motornim pokrovom pa se skriva motor iz Renaulta 5 GT turbo, ki manj kot 700 kilogramov težak avtomobil poganja z okroglimi 110 konjskimi močmi. In poleg tega se ta katrca v ovinkih zaradi športnega vzmetenja prav nič ne nagiba.

 

img 058143 normal GGAndrej se je za katrco navdušil še v času, ko jo je imel njun oče, in ko je smel sesti za volan, si je kmalu kupil tudi prvo svojo. Ko pa je navdušil še brata, se je zbirka kar hitro začela povečevati. Zdaj imata s prostorom za vse že kar nekaj težav in bi bila vesela, če bi se kje našla kakšna lokacija, kjer bi jih lahko parkirala. V svoj hobi sta Mlinarjeva vložila kar veliko dela, povsod po Sloveniji sta pri Renaultovih trgovcih iskala sestavne in rezervne dele, na katerih se je v skladiščih nabrala kar debela plast prahu, seveda pa sta dodobra proučila vso tehnično literaturo in zdaj avtomobil poznata do zadnjega vijaka.
Pred kratkim sta se udeležila tudi karavane, ki je s petimi katrcami odpotovala na svetovno srečanje lastnikov Renaultov 4 v francoski Thenay. Pot tja in nazaj je bila dolga skoraj štiri tisoč kilometrov, vse katrce pa so z njo opravile brez kakršnihkoli težav.


Zadnja je prišla iz Novega mesta

Pred kratkim so tudi v novomeškem Revozu obeležili častitljivo obletnico popularne katrce. Pomemben del polstoletne zgodovine Renaulta 4 so namreč prispevali tudi v dolenjski tovarni. V Revozu, oziroma takratnem IMV so katrco začeli sestavljati leta 1969, sprva jih je iz tovarniških dvoran zapeljalo po 24 na dan, montaža pa je bila skoraj v celoti ročna. S posodobitvijo proizvodnje se je količina izdelanih povečevala in do prihoda Renaulta 5 je bila katrca najpomembnejši Revozov izdelek. Zadnja je s tekočih trakov prišla leta 1992, skupno je bilo v Sloveniji izdelanih 575.824 vozil, po vsem svetu pa v več kot treh desetletjih več kot osem milijonov.


Renault 4 skozi čas

1956 - Pierre Dreyfus, takratni prvi človek Renaulta je predstavil projekt avtomobila za blue jeans generacijo.
1959 - Na cesto so zapeljali prvi prototipi Renaulta 4, ki so jih tudi v ekstremnih razmerah preizkušali tudi na švedskih in ameriških cestah.
1961 - Avgusta so katrco predstavili novinarjem, oktobra pa prvič javnosti na avtomobilskem salonu v Parizu.
1967 - Proizvodnja je narasla na 370 tisoč avtomobilov letno, katrca je postala najbolje prodajani francoski avtomobil.
1974 - Aluminijasto masko hladilnika so zamenjali s plastično, ki je katrco nato spremljala do konca proizvodnje.
1977 - Proizvodnja je dosegla količino petih milijonov in Renault je postal največji evropski avtomobilski proizvajalec.
1980 - Renault 4 je dosegel tretje mesto na slovitem reliju Pariz–Dakar.
1985 - V desetih letih so izdelali dodatna dva milijona primerkov, s čimer je skupna proizvodnja presegla sedem milijonov.
1992 - Konec leta je Renault najavil konec kariere svojega popularnega avtomobila, zadnjo katrco so izdelali tudi v novomeškem Revozu.

 

VIR: Gorenjski Glas, sobota, 30. julij 2011 | Avtor: Matjaž Gregorič, Foto: Tina Dokl

 

Ostale članke preberite tukaj-KLIK.